Heb jij je ooit afgevraagd waarom je die dure crème tegen cellulite uitprobeerde? Je snel nog even je benen ging scheren voor je ging sporten of misschien probeerde je een nieuw dieet uit omdat in de reclame iedereen straalde toen ze met (vul hier een bekend dieet in) waren begonnen. Wat hebben deze dingen met elkaar gemeen? Onzekerheid! We zijn allemaal super onzeker en dit komt niet vanuit onszelf. Onzekerheid is namelijk big business en ik leg je vandaag uit waarom (en een beetje waar het vandaan komt).
Cellulite
Ik zeg niet dat dit dé doorbraak was van de beauty industrie om mensen (en dan vooral vrouwen op dat moment) onzeker te maken, maar een groot moment was het wel. In 1972 was er een vrouw die behandelingen maakte tegen cellulite en voor die tijd had niemand er echt over gehoord. Wat deed die vrouw? Ze schreef er een boek over en dit werd breed uitgemeten in de Voque. Opeens wilde iedereen van die sinaasappelhuid af en gingen vrouwen spontaan deze behandelingen boeken of het boek kopen. KASSA! Er werd namelijk gezegd dat het iets heel ergs was, of in ieder geval onaantrekkelijk. En ineens zagen vrouwen dat ze “last” hadden van cellulite en was daar de oplossing! Een oplossing voor een probleem dat daarvoor niet bestond en was uitgevonden om producten op de markt te brengen… Hieronder legt Megan van Bodyposipanda dit fenomeen uit.
We zijn gewoon niet goed genoeg…
Wat de beauty industrie je wil doen geloven is dat je mooier wordt met hun producten. Dat is natuurlijk heel logisch.. Maar wat kwalijk is, is dat er dus “zwaktes” oftewel flaws worden uitgevonden om mensen geld afhandig te maken. Als je er op gaat letten gaan je nekharen overeind staan. Over nekharen gesproken, is er niet een bedrijf die zegt dat nekharen echt niet meer kunnen en je daar een créme of speciaal scheermesje voor nodig hebt om er optimaal uit te kunnen zien?
De inspiratie voor dit artikel kwam uit een Facebookgroep voor vrouwen met krullen. De groep is privé dus ik zal er niet teveel van delen en omdat er waarschijnlijk copyright op rust deel ik ook het plaatje niet maar ik zal even de situatie voor je schetsen:
We zien een advertentie van een bekend electronicabedrijf waarop een mooie donkere vrouw staat met een de ene kant krullend haar en de andere kant stijl haar en een stijltang in haar hand. De ondertitel is als volgt: Voor die online borrel wil je er ook op je best uitzien, toch?
Zulke advertenties zijn wel echt next level. Wat hier gebeurt is punt 1 aangeven dat je met krullen niet op je best eruit kan zien. Punt 2, en dit is veeeeel schrijnender, is dat vrouwen van kleur vaak wordt gezegd dat hun haar niet professioneel is (tenzij gestyled naar Westerse normen) en zich dus Verplicht voelen om hun prachtige haar te ontkrullen! Naast dat dit een stuk beauty industrie is die je dus oplegt hoe je er beter uit zou moeten zien door hun producten, is dit ook een stuk systematisch racisme. Dit geldt echt niet alleen voor haarproducten maar er zijn miljarden crémes en producten die je huid lichter (of donkerder in sommige landen) kunnen maken. Mensen bleken hun huid met chemische rommel om te voldoen aan een opgelegd schoonheidsideaal (of dit nou komt uit het westen of de beauty industrie die aast op onzekerheid).
Over het stukje racisme hieronder nog een schokkend filmpje over het stijlen van haar… (Ik werd hier echt misselijk van)
Wil je je meer verdiepen over dit specifieke onderwerp? (good for you!) dan kun je op YouTube verschillende documentaires kijken zoals deze van Vox.
Ka-ching!
Ik hoop van harte dat ik nooit heb ingespeeld op de onzekerheid van (jonge) mensen om me heen. De keren dat ik iets aanprijs zoals een hoepel ging dat vooral om het lekker in je lijf en vel komen te zitten. Het is in ieder geval nooit mijn bedoeling geweest om je slecht over jezelf te laten voelen.
En dat is dus het grote punt. Als jij lekker je haar wil stijlen omdat jij van afwisseling houdt, als jij lekker je benen wil scheren omdat ze dan zo fijn glad voelen, als jij af wil vallen omdat je je dan fitter en gezonder voelt of als jij make-up gebruikt omdat dit je zelfvertrouwen geeft want die lippenstift staat gewoon super hot, dan is dat OKÉ. Je moet dit vooral lekker doen omdat jij je hierdoor lekker voelt. Maar een volgende keer als je een reclame van een créme ziet tegen kraaienpoten, ga dan niet meteen bij jezelf na of je die hebt. Hetzelfde geldt voor cellulite créme of een pil die zorgt dat jij een kont krijgt zoals Kim Kardashian. Je bent nu al goed zoals je bent, ook al vind je dat misschien pijnlijk of moeilijk om te horen. Hoe (sociale) media hierbij bijdraagt is een onderwerp voor een andere keer maar nu sluit ik af met het volgende filmpje.
Laatste kijktip
Eerste foto is via Canva.com