Verhuizen met Marie Kondo

by Anouk

Waarschuwing: dit artikel gaat over Troep met de hoofdletter T. Mensen die me al wat langer kennen weten het al maar ik ben een sloddervos. Toen ik wist dat ik bijna ging verhuizen heb ik mijn huis grondig opgeruimd en schoongemaakt voordat ik daadwerkelijk ging overhuizen. Samen met mijn moeder. Vandaag neem ik jullie mee naar mijn oude huisje, inmiddels woon ik namelijk alweer twee maanden in Amsterdam. We gaan een stukje terug in de tijd naar Utrecht waar ik 7,5 jaar woonde. Waar ik ziek ben geweest en waar ik doodgelukkig was. Dat verklaart een beetje de staat van mijn huis en ik ga dat nu ook eerlijk met jullie delen.

De troep

Zoals jullie kunnen zien: het was een bende. Persoonlijk schrik ik er ook erg van als ik het nu zo zie. Ik weet precies hoe het kwam hoor, dat ik de boel zo heb laten versloffen, maar een klein beetje pijn doet het wel.

In de tijd dat ik ziek was is mijn moeder een paar keer komen poetsen en opruimen. Het lukte me een tijd niet zelf. Daarna heb ik meer bij mijn vriend gewoond dan in mijn eigen huis en daardoor gaf ik al helemaal niets meer om die plek. Bij mijn vriend ging het huishouden (samen) doen een stuk makkelijker. Soms sliep ik nog in mijn eigen appartement maar wonen? Niet echt. Meer een verzamelplaats voor spullen waar ik vrijwel geen waarde meer aan hechtte.

Marie Kondo

Voor wie haar niet kent: Marie Kondo is een wereldberoemde opruimcoach. Ik kende haar wel, vooral van naam, maar haar serie op Netflix inspireerde mij om hulp in te schakelen om de grote hoeveelheid puin aan te pakken.

De meest bekende uitspraak van Marie Kondo is: “Does it spark joy?” even vrij vertaald betekent dit: “Word ik hier gelukkig van?” Je houdt ALLES in je handen om te voelen wat iets (zoals een kledingstuk of een boek) voor je doet. Voel je er niets bij? WEG. Voel je verdriet of een ander negatief gevoel? WEG. In je huis wil je eigenlijk alleen maar spullen hebben waar je happy van wordt. Belangrijk is dat je de spullen die je weggooit/weggeeft bedankt voor hun dienst. Ooit heb je iets aan dat ding gehad, dus dankjewel daarvoor, daarna kan het in de prullenbak/weggeefdoos.

Wat ik merkte aan de Netflix serie waarin Marie Kondo stellen helpt met ontspullen en opruimen was dat er een hele duidelijke methode was, klaar om zo over te nemen. Er zijn bij de Kondo methode 5 stappen om afscheid te nemen van je spullen.

  1. kleding
  2. boeken
  3. papier
  4. diversen (waaronder: elektrische apparaten, kantoorartikelen, gezondheid & beauty), geld, schoonmaakartikelen, keuken, decoratie, garage en badkamer)
  5. sentimentele spullen
Bovenstaande lijstjes kan je hier vinden, gratis te downloaden en een perfecte start voor jouw opruimavontuur.

Hoe ging het?

Als een speer! Een paar dagen voordat ik begon had ik de lijsten al opgehangen en keek ik de serie op Netflix helemaal uit. Ik had er zin in! Aan de andere kant vond ik het ook heel erg spannend want ik ben normaal gesproken iemand die waarde hecht aan spullen. Wat wel fijn is: ik geef ook graag dingen weg vooral als ik weet dat ik iemand er heel gelukkig mee kan maken. Zo kreeg mijn lavalamp die ik al had vanaf mijn twaalfde een heel fijn nieuw huis.

Dozen vol gingen er weg. Deels tijdelijk naar mijn ouders, deels al naar het huis van mijn vriend en ook een groot deel naar de kringloop. (De vuilniszakken met troep heb ik helaas niet geteld)
LEEG!
Nog meer leeg!

Het opruimen en spullen uitzoeken was een hels kwarwei, er gingen een stuk of zes dozen naar mijn ouders om later mee te nemen naar het nieuwe huisje in Amsterdam. Een paar essentials bleven in Utrecht en de rest nam ik mee naar ons tijdelijke huis in Amsterdam. In totaal hebben mijn moeder en ik die dag vreselijk veel werk verzet. Mijn ouders zijn nog twee keer komen helpen met de zware spullen en daarna hebben mijn vriend en ik nog gepoetst.

Van 40 vierkante meteer aan troep, naar een nieuwe start in het huisje waar mijn vriend en ik nu wonen. Heel trots zijn we, en het opruimen gaat STUKKEN beter. Deels doordat ik ondertussen helemaal hersteld ben en ook omdat we nu samen hard werken om ons paleisje zo fijn mogelijk te maken. Oja, een stofzuigrobot helpt onder andere ook heel erg mee. Maar daarover een volgende keer mee!

Willen jullie meer samenwoon woensdag artikelen lezen? In de toekomst ga ik nog meer laten zien van ons mooie huisje en natuurlijk hou ik jullie op de hoogte hoe het allemaal gaat.

Misschien ook iets voor jou?

12 comments

Krystle/Batboy 29 januari 2020 - 09:01

Wow super zeg die methode! Ik ben echt niet goed in dat soort dingen haha. Kan moeilijk iets wegdoen. Mijn man daarentegen is heel goed in opruimen en hij doet het ook heel snel. Ik weet nooit waar te beginnen

Reply
Jasmina 29 januari 2020 - 09:22

Troep met hoofdletter H, herkenbaar. haha! Wel een goede methode, ga het ook maar eens uitproberen

Reply
Linda Meester 29 januari 2020 - 09:41

Zo ruimde ik 37 vuilniszakken vol spullen op en bleek het zaak de voordeur te bewaken en niet teveel in huis te halen

Reply
rachel 29 januari 2020 - 11:12

ik ben van mijzelf al een controle freak met opruimen en schoonmaken! wel fijn dat je alles nu opgeruimd heb en het overzichtelijk is

Reply
nicole orriens 29 januari 2020 - 13:56

Wat heerlijk dat het zo goed werkte zeg. Zo heb je ook een hele mooie nieuwe start in je nieuwe huis.

Reply
Joanne 29 januari 2020 - 15:58

Ik vind troep echt vreselijk, haha! Ben dan ook fan van sommige technieken van Marie Kondo 🙂

Reply
Frederique 31 januari 2020 - 07:16

Heerlijk zo’n ‘nieuw begin’. Sowieso zijn verhuizingen het perfecte moment om alles goed op te ruimen!

Reply
Anouk 11 februari 2020 - 13:02

Zeker! Het gaf me een hele goede afsluiting en het was fijn om zo ‘opnieuw’ te beginnen 🙂

Reply
Marsha 29 januari 2020 - 22:03

Ik vind haar manier wel apart, maar het idee erachter vind ik erg goed! Ik zit nu in een verhuizing en heb al veel weggedaan. Maar er mag nog veel meer weg. Maar toch lastiger als dat ik dacht haha

Reply
Mieke | mieksmind 2 februari 2020 - 20:17

Ik had er echt nog nooit van gehoord. Wel handig als dat voor je werkt om het op die manier te doen

Reply
Anouk 11 februari 2020 - 09:42

Zeker! Vind het een super fijne methode.

Reply
Marie de Jonge 28 augustus 2020 - 16:43

Erg leuk om te lezen over de voorbereidingen van je verhuizing. Ik heb de Marie Kondo methode ook vaker toegepast om van mijn spullen af te komen die ik niet meer gebruik. Ideale manier om met een schone start te kunnen beginnen in je nieuwe woning.

Reply

Geef een reactie