Goh, sexy termen zijn goed voor je bezoekersaantallen

by Anouk

Om even met de deur in huis te vallen, Groentje Gezond gaat niet ineens alleen maar over ‘sexy’ onderwerpen. Al jaren schrijf ik waar ik mee bezig ben, zonder al teveel details die niemand wil weten. Nou had ik een tijdje geleden ineens 900 bezoekers op 1 artikel omdat er het woordje SM in stond. Een leuke woordspeling naar de afkorting van social media die ook op een andere manier op te vatten was. Het gebruik van SM was in dit geval een bewuste keuze, omdat meerdere betekenissen had die allemaal van toepassing waren op het doel van het artikel namelijk: door social media deed ik mezelf “pijn”. De reacties waren niet mals:

  • Hallo clickbait artikel
  • Je bent zielig, je artikel is zielig, dit is goedkope promotie van je blog
  • Weet je wel dat SM meerdere betekenissen heeft? Wat belachelijk dat je dit zo in de titel zet als je dat gewoon bewust doet

En verder werd ik ook nog eens uitgescholden, terwijl ik:

  1.  het stiekem best geinig vind om mensen op het verkeerde been te zetten.
  2. altijd mijn best doe voor een pakkende titel (ja, sorry dit vond ik een pakkende titel)
  3. nooit zomaar mensen zou lokken met mijn seksualiteit
  4. gewoon heel erg hou van woordgrapjes

Kijk, dat mensen een mening over mij of mijn blog hebben is niet nieuw. Dat risico loop je als je dingen online deelt, of dit nu op social media is, via een column of via een blog. Op internet heeft iedereen een mening en soms is die niet mals, daar moet je gewoon mee dealen en daar klaag ik ook niet over.

Pakkende kop

Pas toen ik het artikel schreef over sexy voelen in lingerie merkte ik dat er veel meer op geklikt werd dan op andere artikelen. Terwijl ik best vaak persoonlijke artikelen deel waar ook veel mensen op afkomen, viel het me ineens meer op. Toen ik ooit journalistiek studeerde moesten we altijd denken aan een ‘pakkende kop’, dus een titel die mensen het liefst aan het denken zet of prikkelt om het artikel te lezen. Dat is niet nieuw, dat is al jaren zo. Nou heb je sensationele koppen en prikkelende koppen en misschien ben ik daar iets teveel “Telegraaf” in geweest, maar het is niet zo dat ik mensen altijd op het verkeerde been zet óf niets nuttigs te melden heb en alleen pakkende titels bedenk voor advertentie inkomsten.

Dus sexy titels, yes or no?

Het liefst zou ik willen dat mensen mijn blog lezen omdat ze daadwerkelijk interesse hebben in de onderwerpen die ik aansnijd. Als ik een titel hilarisch/grappig/leuk/interessant vind, en ja het komt voor met een dubbele lading, dan ga ik ze niet ineens saai iets anders noemen zoals: Kan ik een maand lang zonder sociale media? Nee, kan ik een maand lang zonder SM? vond ik écht leuker klinken. Maar ik vond het wel interessant dat sex dus echt sells. Ongeacht waar je nou over blogt, blijkbaar klikken mensen toch sneller op een plaatje met tieten terwijl het gaat om onzeker zijn in ondergoed, dan dat ze op een plaatje klikken van mij met een bedenkelijk gezicht. Als ik daarmee maar de mensen bereik die ik wil bereiken, vind ik dat niet erg. Het is dus niet zo dat ik mensen ‘lok’ met seks, er zijn genoeg andere plekken op internet waar dat zou kunnen maar niet op deze blog.

Voorbeelden van “sexy” artikelen

Bang voor borsten – over borstonderzoek en borstkanker

Sexy voelen in lingerie – over zelfvertrouwen in mooi ondergoed (stukje bodypositivity)

Moet ik stoppen met SM? – over mijn social media detox

Slank in een paar weken? Het kan! – over het effect van zulke termen op de kaften van dieetboeken

Wat ik me nou afvraag, de titel van dit artikel is Goh, sexy termen zijn goed voor je bezoekersaantallen. Is dit nou gewoon een pakkende kop zoals het in de journalistiek genoemd wordt, óf is dit nou ook een ‘sexy titel’? Vind dit wel een interessante discussie dus laat jouw antwoord op deze vraag alsjeblieft weten in de comments.

Misschien ook iets voor jou?

9 comments

Fleur 15 juni 2017 - 11:57

Ik hou wel van een pakkende titel hoor, mensen hebben soms lange tenen. Niets van aantrekken en lekker doorgaan

Reply
Joanna 15 juni 2017 - 12:22

lekker door gaan mer die pakkende titels. Je kan zien dat jij er wat meeer ervaring in heb en als andere daar niet tegen kunnen kunnen ze ook wat anders gaan lezen. Ik zeg lekker door gaan hoe je nu bezig bent!

Reply
Vlijtig Liesje 15 juni 2017 - 12:54

Het is wel intrigerend dat je zo’n piek in je bezoekersaantallen ziet als je bepaalde woorden gebruikt. Zelf vind ik dat er niets mis is met zo nu en dan een titel met een woordspeling. Zo lang het maar niet elke keer is, mag clickbait zo nu en dan best.

Reply
Jascha 15 juni 2017 - 13:04

Haha! Voor mij slaat deze titel duidelijk op je vorige blog over lingerie, die heb ik ook gelezen. Het valt me meteen op dat er nu niet zo’n ‘sexy’ plaatje bij staat en dat je toon voorzichtiger is. Ik vind het goed van je dat je zo’n onderwerp aansnijdt (je goed voelen in lingerie) en logisch dat je er een mooie titel op plakt. Goed in de zin van dat wij vrouwen ons nogal eens onzeker voelen over ons uiterlijk en dat kan uitvergroot worden als je in lingerie voor de spiegel gaat staan. Je huidige titel vind ik niet ‘sexy’ maar constaterend, misschien ook een beetje teleurgesteld? Dat mensen niet vatten hoe je het vorige keer bedoeld hebt? Maarreh… het gaat toch uiteindelijk niet om de titel maar om de inhoud?

Reply
Sandra 15 juni 2017 - 13:40

Hahaha, heerlijk zo’n woordspeling! Ik ben er gek op. Vooral dus ook mee doorgaan! Ik schreef ooit een artikel voor een website met buurtnieuws over een Michael Jackson imitator die ik in de outfit in het park tegen kwam. Titel: Michael Jackson gespot in Oost. Dat was toen ook nog eens net na dat filmpje dat MJ zogenaamd bij het ziekenhuis zelf uit de ambulance stapte. Je had de bezoekersaantallen moeten zien. Té grappig!

Reply
Laura 15 juni 2017 - 14:27

Denk dat het gewoon een pakkende kop is, iedereen is gewoon nieuwsgierig naar seks dingen! 😉 Ik zou ook klikken haha!

Reply
Amy 15 juni 2017 - 16:17

“Sex sells” zegt men altijd en dat lijkt me ook zeker wel te kloppen. Over die negatieve commentaren moet je niet zoveel nadenken, mensen zullen altijd wel wat te klagen hebben, zeker op het internet!

Reply
Lonneke 15 juni 2017 - 19:51

Ik vind het gewoon een pakkende titel en niets mis mee. Gelukkig sta je sterk in je schoenen met een dosis humor. Gewoon zo doorgaan!

Reply
Jill 15 juni 2017 - 21:23

Ik hou wel van een pakkende titel en daar is ook niks mis mee. Helaas zijn er in deze wereld veel mensen die zich beledigd voelen omdat hun verwachting niet is waargemaakt na het drukken op een link. Ik kan er altijd wel om lachen als iets op een andere manier geïnterpreteerd word, ook vanuit mijzelf.

Reply

Geef een reactie