Chefkoks worden gek van onze intoleranties en allergieën, terecht of onterecht?

by Anouk

Gisteren las ik op de website van het AD dit artikel. Chefkoks worden gek van alle allergieën en intolerantie en hebben bijna het idee voor patiënten te koken dan voor gasten. Vroeger waren er veel minder mensen allergisch of hadden een voedingsintolerantie volgens deze chefs.

Interessant gegeven als je het mij vraagt. Er zijn natuurlijk mensen met échte allergieën en intolerantie die steeds serieuzer genomen worden.  Niet alleen door dokters maar ook door restaurantketens. Persoonlijk vind ik het zo gek nog niet dat Domino’s een glutenvrije pizza ontwikkelt, en wat betreft veganisme kan de voedingsindustrie nog best wat leren.

Maar… aan de andere kant. Ik kan niet goed tegen brood, meer omdat ik het vrijwel niet eet dan dat ik allergisch of intolerant ben. Toch ‘lijden’ bakkers hier onder. Theorieën als de Voedselzandloper of Broodbuik zorgen wel dat de bakkers inventiever om moeten gaan met hun product.
Volgens een vriend van mij, bakker Bram, kun je als bakker zijnde het goed merken dat de mensen anders zijn gaan eten. ‘Er is nu veel meer vraag naar speltbrood, haverbrood maar ook koolhydraatarm brood’. Het probleem volgens Bram is niet het feit dat mensen minder, of ander brood eten maar het feit dat ze niet verder nadenken over de hype. ‘Mensen kijken vaak niet naar de achtergrond van bepaalde grondstoffen, vaak is speltbrood in de supermarkt niet echt speltbrood maar zit er een soort van tarwe in en wordt koolhydraatarm brood van gemanipuleerd graan gemaakt’. Toch denkt Bram wel dat mensen brood blijven eten. ‘Maar ze kunnen beter naar een echte bakker gaan waar ze zeker weten dat die met respect omgaat met zijn producten, in plaats van een supermarkt met nep klef brood waar niet alle voedingswaarde meer in zit’.

Omdat ik voor 80% gezond leef vind ik het niet erg om pizza te eten als ik uit eten ga. Of een hamburger met friet. Nee af en toe mag dat best. Maar ik snap heel goed dat je dat niet doet als je ergens écht niet tegen kan. Wat ik vaak hoor is dat mensen het restaurant dan vooraf bellen of mailen of te kijken naar de mogelijkheden. Veel restaurants willen graag met je meedenken. Het feit dat ze mee kunnen en mee willen denken vind ik al heel goed. Soms kijk ik, als ik een uitdaging doe, op websites van restaurants naar de kaart (ook al top dat die bijna overal online te bekijken is). Vaak staat er bij: ‘Heeft u een allergie? Laat het ons via de mail of telefoon weten dan denken we graag met u mee’. De koks die ik heb gesproken vinden dat ook absoluut geen probleem en denken inderdaad graag mee. Wel vinden ze het soms vervelend dat elke groep van tien personen minimaal drie mensen heeft die door een levensstijl anders eet, maar dat pas melden als ze gaan bestellen, en daarbij ook nog haast hebben en nog drie keer hun keuze veranderen.
Elke baan heeft natuurlijk voor- en nadelen, ik ben ook geen kok maar ik heb het voor dit artikel wel even nagevraagd ;).

Verschil voedselallergie, intolerantie of hype.

Een groot verschil tussen een allergie en intolerantie is dat je via de dokter een allergie vaak makkelijker op te sporen is. Mensen met een allergie maken namelijk allergenen aan die in je bloed komen als je in aanraking bent gekomen met een bepaald product.  Ook zijn de klachten (maar niet altijd) bij allergieën vaak heftiger. Al kan een lactoseintolerantie ook heel erg vervelend zijn. Wil je nog dieper op de verschillen ingaan? Dan raad ik je aan dit artikel van Voedzo te lezen

Een hype voor het elimineren van voeding is natuurlijk iets heel anders dan het hebben van een daadwerkelijke allergie of intolerantie. Denk aan de hypes van dit jaar om glutenvrij of tarwevrij of suikervrij te leven. Het kan absoluut voordelen hebben, ik bedoel ook niet dat deze hypes niet goed zijn. Zelf doe ik net zo hard mee en voel me er heel prettig bij. Toch wil ik wel aangeven dat dit een andere reden is om producten niet te nemen dan als je er echt niet tegen kan.

Een reactie van mijn vriend, kok in een Engelse pub: ‘Ja opeens heeft iedereen een allergie terwijl ze wel drie glazen bier voor zich hebben staan. En nee, geen glutenvrij bier. Dat frustreert wel eens ja.’

Vanaf December is het voor alle restaurants verplicht om allergie- en intolerantie informatie op de menukaart te zetten. Persoonlijk vind ik dit een hele goede actie. Helderheid over eten!

Vinden jullie het terecht dat de koks klagen of niet?

Vergeet niet een kijkje te nemen op de Facebookpagina, ik spam niet je hele tijdlijn vol maar deel wel af en toe iets extra’s dan alleen mijn blogartikelen.

Misschien ook iets voor jou?

4 comments

Bianca 30 oktober 2014 - 13:50

Ik zou het echt niet in mijn hoofd halen een allergie te gaan verzinnen, gewoon om lekker vervelend te kunnen doen. Ik ben zelf vegetatier en ga bijna nooit op resto omdat ik me een lastige klant voel als ik iets zonder vlees en vis vraag.

Reply
Anouk Vriezen 31 oktober 2014 - 12:32

Ik weet niet of ze het doen om vervelend te zijn, maar ik snap dat het voor mensen die écht iets hebben wel echt vervelend kan zijn om uit eten te gaan. Ik weet niet waar je woont Bianca, maar veel grote steden hebben hele goede vegetarische of veganistische opties. Staat vaak al online aangegegeven en dan hoef je je ook niet lastig te voelen 😉

Reply
fleur 30 oktober 2014 - 13:56

Gisteren heb ik het artikel van het AD gelezen, dat begreep ik wel redelijk. Maar het item bij rtl4 vond ik zulke stemmingmakerij en het sloeg nergens op. Waarom is het voor de koks een probleem om servicegericht te werken? Dat duizenden mensen amper uit eten kunnen omdat de keuken en het bedienend personeel niet snapt wat een allergie inhoudt en ja daardoor bijna altijd doodziek naar huis gaat als je niet heel erg doorvraagt en oplet, dat is geen probleem ofzo? Ik vind dat koks mogen onthouden dat de klant koning is, veiligheid voorop staat en dat mensen met een allergie ook klant zijn. Aan de andere kant, een allergie faken is te stom voor woorden, bestel dan iets wat je wel lust. Plus het zet anderen met allergie in een kwaad daglicht en die hebben al zo” n moeite ergens iets te eten te vinden. tot slot, als je een allergie hebt(of 300 zoals ik) vind ik het wel je eigen verantwoording dat je de kok op tijd inseint. En dingen eten die je niet mag, dat is stom.
Eigenlijk moeten op de kaart ook alle ingredienten per gerecht staan, dat zou al een hoop helpen.

Reply
Anouk Vriezen 31 oktober 2014 - 12:39

Rtl 4 heb ik niet gezien maar kan me er wel iets bij voorstellen. Ik ben het helemaal met je eens hoor! Maar als ik dan mijn vriend hoor dat ze verwachten dat je (soms van tevoren klaargemaakte) gerechten tijdens spitsuur aanpast. Hij werkt in een pub dus dat vind ik nog iets anders dan een kwalitatief hoogstaand restaurant maar hij krijgt echt op een avond een heleboel mensen met wensen waar hij soms gewoon niet aan kan voldoen. Als er vooraf gebeld of gemaild zou worden zou dat al een heleboel schelen. Maar dat is zijn kant 😉 Hij wil ook dat de mensen een goed gerecht voor zich krijgen, maar door de hype om voeding te elimineren wordt het hem en zijn collega’s wel lastig gemaakt terwijl dat niet hoeft. Veel gerechten worden nou eenmaal al ’s middags voorbereid en een telefoontje is dan al goed. Maar met echte allergieën gebeurt het vaak ook wel dat het vooraf wordt aangegeven.

Reply

Geef een reactie