Wat zeggen die statistieken nou eigenlijk?

by Anouk

Wat een mijlpaal, Groentje Gezond heeft deze maand een recordaantal bezoeken gehad! Maar wat betekenen die statistieken nou eigenlijk? Het is voor mij een bizar gegeven dat deze blog meer dan 20,000 (!!!) keer bezocht is, maar is dat nou beter dan toen ik begon om mijn passie over gezond leven en lekker (gezond) eten te delen? Vandaag mijn ongezouten mening wat ik nou eigenlijk van die statistieken vind.

Liever tien dan tienduizend?

Toen ik drie jaar geleden begon met bloggen was ik al blij als mijn moeder me een berichtje stuurde met: “wat een leuk blogje vandaag”, of dat iemand de Facebookpagina van Groentje Gezond leuk vond. Mijn allereerste like actie weet ik nog heel goed: ‘Bij 50 likes krijgen jullie een recept met een chocoladetoetje!‘ Al snel keek ik wat vaker naar statistieken, maar pas de afgelopen twee jaar werden die pas echt interessant… Dan werd ik benaderd door een bedrijf of ik mijn bezoekersaantallen wilde delen, zodat ik bijvoorbeeld een review over een boek kon schrijven.

Persoonlijk vind ik het belangrijker dat mensen (enthousiast) reageren op wat ik schrijf, via de Facebookpagina of via mail een reactie geven of het horen dat iemand een recept heeft uitgeprobeerd en het lekker vond! Dus tien leuke reacties vind ik zoveel meer belangrijker dan tienduizend bezoekers per maand…

Verslaafd naar cijfertjes staren

Toch keek ik een hele tijd elke dag een paar keer naar de statistieken, ik vond het leuk dat mijn blog groeide en elke maand weer iets “beter” ging. Maar hoe groter ik werd, dus meer bezoekersaantallen (meestal via Google) hoe minder reacties ik krijg. Mijn recept voor Groentesoep  wordt dagelijks wel 200-300 keer bezocht, maar ik heb eigenlijk nog nooit een reactie gehad met: “mmm, lekker!” of “precies zoals mijn oma hem maakte”. Nou wil ik niet zeuren, want vaak krijg ik wel enthousiaste reacties, vooral van mensen die me al jaren volgen, maar het is zo jammer dat van de 15.000 unieke bezoekers deze maand ik nog geen handvol reacties heb gehad. (Of ik doe iets verkeerd, dat kan ook, als dat zo is laat het dan weten in de comments 😉 )

Mijn statistieken zijn terug te vinden bij mijn interactieve online mediakit.

Wat ik dan wel weer leuk vind aan die statistieken is dat je er soms iets aan kan afleiden. Bijvoorbeeld: deze maand heb ik mijn hoogste aantal bezochte pagina’s gehad (20.000+). Ik vind dat bizar veel. Dat betekent dat minimaal 16.000 mensen mijn blog hebben bezocht en nog iets extra’s hebben aangeklikt. Dat zijn aantallen, daar had ik niet van durven dromen toen ik ooit begon. Het is leuk om te zien dat je gevonden wordt en dat mensen lezen wat je schrijft, maar het is nog veel leuker als je interactie hebt en mensen een reactie geven.

Daarnaast zeggen statistieken echt niet alles, want waar kijk je nou naar?

  • Unieke bezoekers/visitors het netto aantal mensen dat je website bekijkt, dus 1 persoon
  • Pageviews/views het totaal aantal bekeken pagina’s
  • En de rest voorval voor sponsors is het belangrijk om meer over je doelgroep te weten, hoe oud zijn ze? Meer man of meer vrouw? Waar komt de doelgroep vooral vandaan? Deze statistieken kun je via Google Analytics vinden.

Voorbeeldje van Groentje Gezond 31-01-2017

statistieken 21-01
Eerst kijk ik naar de bezoekers per maand, waarin je kan zien dat in januari ineens een heleboel mensen goede voornemens kregen om weer te letten op de gezondheid. Zulke feitjes vind ik nou interessant en grappig. Zoals je kan zien wordt de blog in de vakantieperiodes wat minder bekeken en zit er een gestage groei in. Dit is een reden waarom ik statistieken dus interessant vind, het geeft me inzicht of het goed gaat of wat minder. Maar er is meer aan af te lezen hoor, in sommige maanden heb ik bijvoorbeeld maar drie blogjes geschreven, in andere maanden een stuk of twintig. Omdat ik niet fulltime kan bloggen (ik doe een studie, werk én loop stage, dit is echt hobby matig tot ik in ieder geval klaar ben met mijn studie) is elke maand weer heel anders.

statistieken 21-01-2017
Hier kan je pas echt goed het verschil zien tussen unieke bezoekers en pageviews. Per dag en zelfs per maand valt het vaak niet zo op, maar hier kun je goed de verschillen zien. In 2016 was mijn pagina maar liefst 191,003 keer bezocht! Maarrrr, door 137,988 mensen. Dat is toch wel een heel verschil. Persoonlijk vind ik het belangrijker dat er individuele mensen op mijn blog komen, maar bedrijven vinden het misschien juist interessanter als mensen veel doorklikken. In alle eerlijkheid ben ik hier nooit zoveel mee bezig en ben ik elke dag nog steeds blij en trots dat mensen mijn recepten weten te vinden en ze ook daadwerkelijk maken. (Of dat nou alleen familie en vrienden van me zijn weet ik tot op heden niet, maar af en toe stuurt iemand een foto naar me met: “mmmm, was lekker!”.

Sponsoring

Eigenlijk zijn de statistieken het meest belangrijk als je gesponsorde content schrijft zoals een review of een advertorial. Alleen reviews doe ik wel eens, en dit zijn vooral boeken en daar is misschien één keer gevraagd of ik mijn bezoekersaantallen wilde delen. Als ik echt geld zou verdienen en zelf achter bedrijven aan zou gaan is het misschien een ander verhaal maar op dit moment reageer ik alleen (heel soms) op bedrijven die mij benaderen en meestal word me niet gevraagd hoeveel mensen ik bereik. Sinds kort heb ik wel een media kit online staan, ook omdat ik naar jullie toe open wil blijven hoe dat bloggen nou eigenlijk werkt.

Bekende bloggers

Zoals jullie misschien wel snappen ben ik echt een mini blogje in vergelijking met de grote sterren van het internet. Bekende Nederlandse bloggers hebben al snel 50.000 of 100.000 unieke bezoekers per maand!

Benieuwd wat nou de échte grote bloggers hebben als bereik? FemmeFab heeft een overzicht van de klanten/bloggers die zij vertegenwoordigen. Ze hebben een factsheet online staan met álle bloggers die ze vertegenwoordigen met alle statistieken die belangrijk zijn voor bijvoorbeeld sponsors. Er zijn veel meer blogs online dan de 90 die zij op een rijtje hebben gezet, maar het geeft je een beetje een idee.
Ben je benieuwd hoeveel een bekende blogger voor een advertorial krijgt? Ook de prijslijsten van bekende blogs zijn gewoon online te vinden. Die prijzen variëren van 500 tot 5000 Euro…

Een vraagje voor de lezende bloggers vandaag: Hoe kijk jij naar je statistieken? Vind je ze super interessant of helemaal niet?

Wist je dat je Groentje Gezond ook kan volgen op Facebook, Instagram en Twitter?

Misschien ook iets voor jou?

4 comments

Jenn 1 februari 2017 - 10:01

Ik kijk dagelijks even naar mijn statistieken, vooral uit nieuwsgierigheid. Maar verder hecht ik er weinig waarde aan, ik vind interactie idd veel leuker.

Reply
Patricia 1 februari 2017 - 19:47

Site is na lange tijd afwezigheid sinds november weer online. Ik volg het nu dus om te zien of Google mijn 780 artikelen al weer heeft gevonden/geïndexeerd en om te zien of ik nu andere doelgroep heb (nu zwanger) dan daarvoor toen ik twijfelde.

Reply
Anouk 1 februari 2017 - 22:39

Ik volgde je blog al een tijdje en ben je weer gaan volgen nu je gaat bloggen over je zwangerschap maar nu ben ik heel benieuwd: is je doelgroep veranderd? En merk je dat ook aan de reacties of vooral aan de statistieken?

Reply
NYTH 1 februari 2017 - 20:10

Wij van NYTH kijken maandelijks eens naar de stats. Vooral om te zien welke blogposts het goed doen en welke minder in trek zijn. Zo weten we beter in te spelen op de interesses van onze lezers. We zijn nog maar een jaartje bezig en erg zoekende in hoe onze blog interessant te maken en daar kunnen stats dan wel een beetje bij helpen. Maar we vinden het inderdaad fijner om rechtstreeks van mensen te horen wat ze ervan vinden, dan moet je tenminste niets zitten interpreteren 😉

Reply

Geef een reactie