Week van de… Smoothie!

De eerste themaweek van Groentje Gezond is een feit! Zondagmiddag ben ik met twee grote boodschappentassen aan het shoppen geslagen zodat ik genoeg groente en fruit had voor twee weken. Of voor een week met lekkere smoothies! Het enige wat je nodig hebt voor deze smoothies zijn: melk (magere, volle, amandel-, of rijst-,) yoghurt (welke jij het lekkerst of prettigst vindt) een staafmixer en de groenten/fruit die in de ingrediëntenlijst staan.

Smoothies

 photo 20140223_161044-Copy2-Copy_zps6fe3235e.jpg

Als ontbijt omdat je geen tijd hebt om havermout te koken, of geen goede ontbijter bent. Als tussendoortje, of omdat je het lastig vind genoeg groenten en fruit per dag binnen te krijgen. Smoothies zijn super makkelijk te maken. Het enige wat je moet doen is fruit wassen en snijden. Melk, yoghurt en/of sinaasappelsap toe te voegen en je hebt een maaltijd! Vaak denken mensen dat het veel werk is, maar ik heb een heleboel smoothies gemaakt en ik kan je zeggen dat dit reuze meevalt. Binnen een paar minuten heb je een lekker drankje en ook de afwas valt mee. Mijn staafmixer is snel af te spoelen en dan is hij alweer klaar voor gebruik. Ik heb geen afwasmachine en stiekem heb ik best een hekel aan afwassen maar toch kies ik vaak voor een gezonde smoothie.

Tip!

Bij elk recept deze week kun je altijd toevoegingen doen. Zoals extra fruit of groenten. Maar ook bijvoorbeeld superfoods zoals goij bessen, chiazaad, tarwegras of hennepzaad. Zelf ben ik gek op deze superfoods! Maar helaas heb ik niet altijd het budget om het dagelijks te gebruiken. Chiazaden heb ik meestal wel in huis en ik voeg vaak een eetlepel per dag aan mijn eten of drankjes toe. Het is niet aan te raden om meer dan een of twee eetlepels per dag te nemen want zoals alles: gebruik met mate! Chiazaden hebben een heleboel gezonde eigenschappen. Ze bevatten bijvoorbeeld veel calcium en magnesium.

Verschillende soorten melk of yoghurt kunnen een groot verschil maken. Zo is soja melk vaak wat zoeter van smaak dan gewone (magere) melk. Amandelmelk smaakt echt naar amandel en vind ik zelf heel erg lekker om te gebruiken. Helaas is dit ook wat prijziger.

Ik begin vandaag met een ietwat onorthodoxe smoothie, namelijk een drankje met als ingrediënt boerenkool. Boerenkool is echt super gezond en helemaal “in”. In de documentaire Sick, fat and nearly dead wordt boerenkool als superfood aangeduid. De hoofdpersoon van de documentaire, Joe Cross, heeft op zijn site allemaal sapjes staan die met boerenkool worden gemaakt. Hij zweert er helemaal bij. Ik heb voor smoothies gekozen en niet voor sapjes. Niet iedereen heeft een (slow)juicer maar de meeste mensen hebben wel een staafmixer óf blender ter beschikking. Ik heb gewoon een zak boerenkool gekocht, voorgesneden omdat ik nergens hele boerenkool kon vinden in de buurt.  Maargoed, boerenkool is super goed voor je door de hoge vitamine waarden. Ook heeft boerenkool veel mineralen en zou het tegen kanker kunnen werken.

Waarom een smoothie themaweek?

Nou in eerste instantie omdat ik smoothies heel erg lekker vind. Maar door deze blog moet ik gewoon meer experimenteren van mezelf. Zoals ik al had gezegd heb ik een heleboel groente en fruit gekocht voor deze week. Dit heb ik een beetje blindelings gedaan eigenlijk… Alles wat mij gezond en lekker leek heb ik gekocht (en ik heb natuurlijk ook een beetje op de prijs gelet). Ik heb zomaar wat door elkaar gegooid, met in mijn achterhoofd een idee van de smaak, en tot nu toe zijn de experimenten goed gelukt! Dat is toch super leuk?!

Smoothie #1 Boerenkool met banaan

 photo 20140223_161641-Copy-Copy-Copy_zps29db03ea.jpg

Ingrediënten

1 glas melk (soja-, rijst-, amandel-, magere-, volle-,  eigen keus)

1 banaan

½ komkommer

1 á 2 handen boerenkool

Water als je het drankje te dik vind

Bereiding

Ik gebruik een maatbeker en een staafmixer, maar dit kan natuurlijk ook met een blender.

Doe de melk, de komkommer en de banaan (in stukjes gesneden) in de maatbeker. Meng dit door elkaar met de staafmixer. Doe als laatste de boerenkool erbij en laat even malen. Deze smoothie is prima zo te drinken maar wil je een echt koude smoothie dan kun je ijs toevoegen, of koude melk, of eerst de banaan invriezen.

Voilà! De eerste smoothie is een feit!

 photo 20140223_161641-Copy-Copy-Copy_zps29db03ea.jpg

Linkjes!

Boerenkool is gezond

3 comments

Geef een reactie

CommentLuv badge