Wanneer ben je goed genoeg?

Trillend zat ik bij mijn eerste afspraak bij de praktijkondersteuner van de huisarts. Een tijdje geleden zat ik tegen overspannen zijn aan en ik besloot eens hard te werken om dat niet te zijn. Omdat een aantal lezers vroegen hoe dat nou ging besloot ik vandaag een blog te schrijven over hoe het helemaal de andere kant op is gegaan… Maar eerst het begin.

De eerste sessie was alleen maar praten, gelukkig kan ik dat heel goed dus ik praatte over vanalles en nog wat. Met een zakdoekje erbij want mijn stressniveau schoot zo ongeveer door het dak. Mijn eerste opdracht was drie weken lang ontspannen. Dat was moeilijk! Ik kán helemaal niet ontspannen, helemaal niet als het je verplicht wordt. Dus ik werkte gewoon, schreef blogjes, maar probeerde rust en tijd voor mezelf te pakken. Gelukkig was er iemand die me af en toe masseerde (waar ik ook niet rustig van wordt, maar het helpt toch) én mocht ik bij een vriendinnetje in bad en kwam ze mij Marokkaanse muntthee brengen. Na drie weken voelde ik me wel rustiger, maar ik had helemaal geen deadlines op dat moment en ik wist nog steeds niet hoe ik van mijn stress af moest komen. Het idee om te beginnen met mijn zelfwaardering is, denk ik, om mijn zelfvertrouwen te vergroten, mezelf meer rust te gunnen omdat jezelf bekritiseren veel energie kost én om mijn faalangst te verminderen.

Al snel vond de praktijkondersteuner dat ik boeken moest gaan lezen over zelfwaardering, want blijkbaar ontbrak het me daar een beetje aan. Nou goed, ik was al lang blij dat ik wat kon dóen aan mijn problemen dus ik worstelde me door twee gekopieerde hoofdstukken heen van twee boeken die ze me aanraadde. Waarvan ik Denk je sterk het beste bij mij vond passen. Ik heb alleen hoofdstuk 1 gemaakt en besproken maar ik wilde toch even delen wat ik nu al heb geleerd en hoe ik nu al beter in mijn vel zit.

Gek trouwens, dat ik voor overspanningsklachten kom, en opeens moet werken aan zelfwaardering…

Zelfwaardering

Waarschijnlijk hebben meer mensen dit, maar ik vind mezelf niet snel goed genoeg. Volgens Sterk & Swean (2009) komt het doordat ik alleen voorwaardelijke zelfwaardering heb. Laat ik dat eens even uitleggen want je hebt twee soorten zelfwaardering.

  1. Voorwaardelijke zelfwaardering
  2. Onvoorwaardelijke zelfwaardering

Voorwaardelijke zelfwaardering betekent dat je altijd aan een voorwaarde moet doen voordat je iets goed vind van/aan jezelf. Zonder deze voorwaarde kan het zijn dat je jezelf minder of niets waard vindt.

Onvoorwaardelijke zelfwaardering is volgens de auteurs van het boek iets wat je áltijd zou moeten hebben. Je mag er zijn, iedereen is goed genoeg.

In het boek heb ik zinnen die mijn ogen openden gemarkeerd, iets wat ik nooit zomaar zou doen want je gaat toch geen boek onderkliederen? Maar hierdoor heb ik goed uit het eerste hoofdstuk kunnen halen wat op mij van toepassing was. Ook staan er opdrachten in die ik maak en daarna bespreek met mensen die dichtbij me staan of de praktijkondersteuner. Hierdoor ben ik niet alleen een boek aan het lezen dat me misschien ergens mee kan helpen, maar ben ik hard aan het werk om ook echt tot andere inzichten te komen.

Oké, dit was een klein stukje theorie, nu komen we aan op de praktijk. Dit kun je zélf ook doen thuis en ik geef een voorbeeld.

Opdracht

Schrijf een zin op waaruit blijkt dat je aan een voorwaarde moet voldoen voordat je jezelf kan waarderen

Voorbeelden: -ik waardeer mezelf als ik gelukkig ben – ik waardeer mezelf als ik rijk ben – ik waardeer mezelf als ik veel sociale contacten heb – ik waardeer mezelf als anderen me nodig hebben – ik waardeer mezelf als ik succes heb – ik waardeer mezelf als ik dun ben – ik waardeer mezelf als … (vul zelf in)

Ik schreef op: Ik waardeer mezelf als ik gelukkig ben

waarderenBovenstaande is mijn persoonlijke voorbeeld. Het doel van deze oefening is (denk ik) dat je leert inzien dat je niet aan bepaalde voorwaarden te voldoen om jezelf te waarderen. Probeer het eens uit. Als je niet weet kijk dan even naar de voorbeelden bij de opdracht. 

Door het eerste hoofdstuk te hebben gelezen kwam ik tot de conclusie dat het eigenlijk best stom is om altijd voorwaarden te verbinden tot ik mezelf kan waarderen. Het is echt niet zo dat ik weinig zelfvertrouwen heb, ik weet heel goed wat mijn kwaliteiten zijn en wat ik niet goed kan. Ik durf van mezelf ook te zeggen dat ik een best leuke meid ben, met een leuke blog, een goede opleiding en leuk werk. Maar, mijn lat ligt wel erg hoog. Mijn interne criticus is altijd aanwezig… Het is een stemmetje in mijn hoofd die toch zegt dat ik aan bepaalde voorwaarden moet voldoen. Maar ik kan altijd béter, wat aan de ene kant heel positief kan zijn want ik probeer altijd het beste uit mezelf te halen. Maar lukt het een keertje niet, dan voelt het als falen en dan raak ik meer van slag dan zou moeten.

Wanneer ben je goed genoeg?

Door dit boek te lezen en de opdrachten te maken hoop ik er wat meer grip te krijgen op mijn eigen denken, niet alles meer kapot analyseren en mezelf altijd goed genoeg te voelen zonder al te veel twijfel. Ik probeer zo min mogelijk bevestiging bij anderen te vragen (heeft weer een andere oorzaak) maar misschien zou het wel helpen om te weten wat een ander eigenlijk van me vind zonder dat ik daar mijn zelfbeeld helemaal aan ophang.
Wanneer ben je goed genoeg? Het antwoord zou moeten zijn: je bent altijd goed genoeg. Je zou altijd jezelf moeten waarderen, zonder aan allerlei voorwaarden te moeten voldoen want alleen je essentie is al oké. Je mag natuurlijk altijd het beste uit jezelf halen, dat is helemaal geweldig! Maar leg de lat niet zo hoog dat je er alleen maar onderdoor kan lopen waardoor je het gevoel krijgt dat je niet goed genoeg bent. Kijk eens terug, naar hoe je eens begon, en kijk vooruit naar wat nog kan. Maar vergeet niet dat jij jij bent, en dat is al goed!

Groentje Geluk artikelen

Het boek Denk je sterk heeft tot nu toe mijn ogen geopend hoe ik eigenlijk naar mezelf kijk

Ik heb wel vaker over zelfbeeld geschreven en positiviteit, hieronder een korte opsomming:
Had ik maar een eetstoornis, dan was ik lekker dun

Ik droeg een week lang kleding buiten mijn comfrotzone

Ik ben geen positief persoon

Hoe zit jij in je vel?

Later word jij dik!

Geraadpleegde literatuur

Denk je sterk
Sterk, F., & Swaen, S. (2009). Denk je sterk. Utrecht: Kosmos Uitgevers.

Aan welke voorwaarden moet jij voldoen van jezelf? En zouden jullie het leuk vinden om een update te lezen als ik klaar ben met werken uit dit boek?

Vond je dit een interessant of leuk artikel? Geef Groentje Gezond dan een like op  Facebook, Instagram of Twitter

24 comments

  1. you.nique@live.nl'
    Femke says:

    Wat een ontzettend interessante post! Ik heb zelf ongeveer een half jaar geleden bijna tegen de overspannenheid aangezeten, dus ik herken veel van jou verhaal in mezelf. Zelf heb ik hiervoor destijds hulp gehad van een coach en ook hier heb ik héél veel gepraat. Mét zakdoek. Ik had eerlijk gezegd nog nooit eerder gehoord (on)voorwaardelijke zelfwaardering, maar het klinkt als een logische theorie. Wat goed trouwens ook dat je deze opdracht deelt! Ik denk echt dat veel mensen hier iets aan kunnen hebben.
    Femke onlangs geplaatst…5 dingen waar ik op dit moment naar uitkijkMy Profile

  2. tine.vdheuvel@gmail.com'
    Tine says:

    Zeer leerrijk artikel! Ik had er echt geen idee van dat er twee soorten zelfwaardering zijn! Lijkt me echt een goed boek, veel succes ermee alvast!

  3. info@sofarsosabine.com'
    sabine says:

    Wat ontzettend goed van je dat je zo hard aan je zelf werkt. Het is altijd een goede investering om tijd in jezelf te steken. Therapie en oefeningen vind ik ook altijd heel prettig werken als je met jezelf of het leven in de knoop zit. Ik heb dit ook gedaan na het verlies van onze dochter. Heeft me super goed geholpen om het leven weer op te pakken.
    sabine onlangs geplaatst…Think pink! | GlossyboxMy Profile

    • Anouk says:

      Ja ik moet oppassen dat ik niet te hard aan mezelf wil werken, daardoor werk ik weer in de hand dat ik mezelf nooit goed genoeg vind..

      Maar bij verlies, depressie, ik denk dat het nooit kwaad kan om therapie of andersoortige hulp te zoeken. Fijn dat het je heeft geholpen na zo’n zware periode.
      Anouk onlangs geplaatst…Verschillen in het brein van man en vrouwMy Profile

Laat een reactie achter bij serafina Reactie annuleren

CommentLuv badge