Tonijnsalade en tonijn deluxe

Mijn moeder had altijd een super makkelijke en lekkere tonijnsalade wat ze gebruikte op verjaardagen en feestjes voor visite om op toastjes te doen.

Als student heb ik dit heeeeeel erg veel gegeten, en het is koolhydraat-arm. Als avondeten maak ik vaak een deluxe versie maar eerst de basis:

 photo 20150106_191644_zpsexxnq1ym.jpg

Basic tonijnsalade
Hoeveelheid vind ik lastig te adviseren, ik maak meestal een grote bak, het is best een tijd houdbaar in de koelast dus dit is echt voor een grote bak)
Ingrediënten

tonijn (in water) 3 blikjes

augurken (een handje vol)

mayonaise 2 el

yoghurt 2 el

kruiden (bieslook, cayennepeper, knoflookpoeder, Italiaanse kruiden)

Bereiding

Heel makkelijk! Laat de tonijn uitlekken en roer het met een vork een beetje los. Snij de augurken in stukjes en voeg deze toe.
Maak een dressing door twee eetlepels mayonaise, twee eetlepels yoghurt en de kruiden door elkaar te mixen. Ik gebruik in de zomer verse bieslook maar in de winter gedroogde bieslook. De verhoudingen moet je zelf toevoegen tot je het lekker vind smaken. Ik gebruik bijvoorbeeld niet zo heel veel cayennepeper maar wel heel erg veel knoflookpoeder. Want zo vind ik het lekker. Maar misschien hou jij wat meer van een Italiaanse smaak, dan voeg je wat meer Italiaanse kruiden toe.
Meng nu de dressing door de tonijn en je hebt een heerlijke salade. Zelf eet ik dit vaak als lunch (een gedeelte, niet drie blikken tonijn) met bijvoorbeeld een slamix, van rucola en ijsbergsla bijvoorbeeld. Maar je kunt alle slasoorten gebruiken.
Of geef het aan de visite tijdens een verjaardag om op broodjes of toastjes te smeren.
 photo 20150106_193905_zpsh9wogm4g.jpg

Super deluxe tonijnsalade
Dit at ik gisterenavond en zo maak je deze wat luxere salade
Ingrediënten
De basis tonijnsalade zoals hierboven beschreven
+
pijnboompitten
zonnebloempitten
lijnzaad
hennepzaad
een halve komkommer
spekblokjes

Bereiding
Maak de tonijnsalade zoals hierboven beschreven is.
Voeg dan een handje pijnboompitten, zonnebloempitten, lijnzaad, hennepzaad toe. Bak wat spekjes tot ze een beetje knapperig zijn en laat ze uitlekken op keukenpapier. (vet is niet onze vijand maar je hoeft niet te overdrijven) Snij een halve komkommer in kleine stukjes en roer alles door elkaar zodra de spekjes zijn afgekoeld. Het geeft een pittige en knapperige bite aan je salade.
Ook nu kun je dit als diner of lunch eten, voeg gewoon een van je favoriete slasoorten toe!

Tip: om het helemaal af te maken bestrooi je maaltijd met een klein beetje geraspte kaas of kaasvlokken
 photo 20150106_193955_zps8jxwcytn.jpg

Eet smakelijk!

Je kunt GroentjeGezond ook volgen op Facebook, BlogLovin’, Instagram en Twitter

Ook kun je me via de Facebookpagina een berichtje sturen :)

6 comments

Geef een reactie

CommentLuv badge