Winterdip, depressie, overspannen of een burn-out?

“Wat kan ik voor je doen Anouk?” zegt de waarnemend huisarts terwijl ik plaatsneem op de stoel. Er zit een brok in mijn keel, ik probeer hem weg te slikken maar in plaats daarvan rollen de tranen al over mijn wangen. “Het gaat niet zo goed”, snik ik. Boos op mezelf want zo wil ik mezelf toch niet laten kennen?! De huisarts reikt me een doosje tissues aan en kijkt me verwachtingsvol aan. “Wat is er?” vraagt ze zonder te oordelen. “Ik denk dat ik overspannen begin te worden”, geef ik toe. Dan barst ik los: “niets lukt meer, alles lijkt een gigantische opgave! Mijn moeder is al een paar keer komen poetsen, want huishoudelijk werk lukt me bijna niet. Het enige waar ik positieve energie uit haal zijn een paar vrienden (en familie), mijn werk en mijn blog. Stage gaat wel goed maar schoolwerk?” De dokter kijkt me aan en zegt: “ik denk inderdaad dat je wat hulp kan gebruiken, volgens mij zit je tegen overspannen zijn aan”. We maken een afspraak voor de praktijkondersteuner en ik zeg gedag, de zakdoek fijngeknepen in mijn hand.

Maar, wat is nou overspannen zijn? En wanneer heb je eigenlijk een winterdip? Even alles op een rijtje:

Misschien onnodig om te zeggen maar ik ben géén arts, dit zijn kenmerken die kúnnen horen bij deze klachten maar als je twijfelt ga dan vooral even langs je huisarts. Of bel/chat/mail met Korrelatie

Winterdip/winterdepressie

Kenmerken kunnen zijn:

  • (extreme) vermoeidheid
  • somberheid
  • concentratieproblemen
  • moe maar niet kunnen slapen (of juist alleen maar kunnen slapen)
  • het gevoel van ‘mist’ in het hoofd

Behandelingen kunnen zijn:

  • lichttherapie
  • St. Janskruid (lees hier een stukje over St. Janskruid thee)
  • veel wandelen (als het al kan buiten, als het nog licht is)
  • via de huisarts kun je ook om magnesium injecties vragen of antidepressiva wordt soms voorgeschreven

Meer informatie kun je onder andere hier vinden over winterdepressie.

Depressie

Kenmerken kunnen zijn:

  • somberheid, depressieve stemming
  • verlies van interesse
  • eetproblemen (remming van eetlust of juist veel emotie eten)
  • slaapproblemen
  • vermoeidheid/geen energie
  • gevoel van waardeloos zijn, schuldgevoelens
  • besluitloosheid, minder concentratie, vermindering denkvermogen
  • zeer negatieve gedachten (soms over dood, verdriet, ‘niemand zal me missen’, etc.)\
  • angstklachten
  • minder/geen zin in seks of andere vormen van intimiteit

Behandelingen kunnen zijn:

  • Het begint met een gesprek met je huisarts die kan vertellen welke opties er voor je zijn
  • In gesprek met maatschappelijk werk/psycholoog/psychiater afhankelijk van de ernst van de klachten
  • mindfulness
  • verschillende soorten therapie
  • in gesprek met een coach
  • cursussen over depressie
  • lotgenoten groepen
  • eventueel medicijnen

Bronnen geraadpleegd:

GGZ Groep over depressie

Fonds psychische gezondheid

Korrelatie over depressie

De hersenstichting

Overspannen

Kenmerken kunnen zijn:

  • opgejaagd gevoel
  • stemmingswisselingen
  • geen of weinig probleemoplossend vermogen
  • angst en paniek
  • piekeren
  • neerslachtig
  • gevoel van uitputting, vermoeid
  • hoofdpijn, migraine, versnelde hartslag
  • nek- en/of schouderpijn

 

Behandelingen kunnen zijn:

  • rust nemen (een aantal weken)
  • gesprekken met een specialist
  • gesprekken met de praktijkondersteuner van de huisarts (gratis)
  • er zijn veel online cursussen
  • gezond leven (goed slapen, gezond eten, sporten)

Bronnen geraadpleegd:

Licht op depressie (verschil overspannen en burnout)

Burn out

Kenmerken kunnen zijn:

  • angst en paniek
  • depressieve gevoelens
  • uitputting
  • vaak (maar niet altijd) werkgerelateerd
  • onzekerheid en besluiteloosheid
  • stemmingswisselingen (van heel kwaad naar heel moedeloos bijvoorbeeld)
  • pijn in nek- en schouders
  • alleen maar willen slapen

Behandelingen kunnen zijn:

  • rust nemen
  • gesprekken bij een specialist
  • verschillende soorten therapie
  • stress management cursussen
  • gesprekken op je werkplek

Bronnen geraadpleegd:

Licht op depressie (verschil overspannen en burnout)

Dokter dokter

Fonds psychische gezondheid

Herken je iets van jezelf in bovenstaande klachten? Blijf dan niet te lang wachten maar onderneem de eerste stap naar de huisarts. Je kunt gratis en vrijblijvend in gesprek met je huisarts die je eventueel weer door kan verwijzen naar een praktijkondersteuner of indien nodig naar een specialist die bij je past.

Meer literatuur? 

Ik heb even wat boeken opgezocht over deze onderwerpen. Ik heb ze nog niet gelezen, meer weten over linkjes? Kijk dan even bij mijn disclaimer. Als je onderstaande boeken niet kan zien, komt dat door je adblocker.

Ondertussen ben ik naar de praktijkondersteuner geweest, benieuwd hoe dat was? Daarover een volgende keer meer.

Wist je dat je Groentje Gezond ook kan volgen op Facebook, Instagram en Twitter?

One comment

Geef een reactie

CommentLuv badge