EHBO (eerste hulp bij ongesteld zijn)

EHBO oftewel, Eerste Hulp Bij Ongesteldheid, is een artikel dat ik al een lange tijd wilde schrijven. Want wat zijn nou gezonde tips om de week van je menstruatie een klein beetje dragelijker te maken?

1. Apps om je cyclus te weten

Er zijn talloze apps, vaak met een hartje of een bloemetje als icoontje en roze, waarmee je je menstruatie kan monitoren. Veel van deze apps zijn super inzichtelijk, je komt er achter hoe lang je ongesteld bent, wanneer je eisprong is, en vaak zijn er talloze opties die je zelf weer kan toevoegen zoals je mood, temperatuur, je gewicht, of je probeert zwanger te worden, of je bepaalde symptomen hebt. Vaak geven deze apps een dag of twee voor je ongesteld moet worden een reminder, waardoor je nooit meer kruisjes hoeft te zetten in je agenda! Ik vind het ideaal, vooral omdat ik de pil niet slik en dus niet zoveel invloed heb op mijn cyclus.

2. Gemberthee

Gember werkt tegen een heleboel kwaaltjes, het is ontstekingsremmend, bloedverdunnend, verwarmd je vanbinnen en ik heb zelfs gelezen dat je je menstruatie door gemberthee kan opwekken.

3. Warmte

Als je je echt beroerd voelt doordat je ongesteld bent, kan een warme kruik op je buik verlichting geven tegen krampen. Daarnaast wil een warme douche of een bad ook werken. Warme dranken zijn ook aan te raden, of gewoon een warme hand op je buik. Vaak geeft warmte comfort, en dat is iets waar je lichaam behoefte aan heeft als het zich niet zo goed voelt.

4. Lavendelolie

Of je het nu smeert of inahaleert, lavendelolie kan helpen tegen krampen in je buik en pijn in je rug. De geur zorgt ook voor een gevoel van rust waardoor je je wat beter kan ontspannen. Zorg wel voor natuurlijke lavendelolie zonder toevoegingen. Zoals bij veel olieën zijn er veel neppers op de markt.

5. Eetbuien?

De ene keer heb ik nergens last van, de andere keer eet ik een week voor mijn menstruatie drie pakken koekjes leeg en heb ik nog steeds onverzadigbaar veel honger… Hoe kan dat toch?
– eten geeft je (soms) een prettig gevoel
– je lichaam heeft behoefte aan bepaalde stoffen
– door zoetigheid en snelle koolhydraten krijg je een prettig gevoel (dopamine en serotine) dit geeft een verslavend effect. Zodra je bloedsuikerniveau weer zakt heb je weer trek in meer. Het is een soort verslaving.


bron: waar heeft mijn lichaam behoefte aan?
Wat kan je nou doen tegen die eetbuien? Kijk eerst waar je lichaam behoefte aan heeft.
Probeer je bloedsuikerspiegel vooral de twee weken voor je cyclus zo stabiel mogelijk te houden door (snelle) koolhydraten te vermijden, genoeg vetten binnen te krijgen en genoeg vezels te eten.
Tips die je misschien al kent zijn bewegen en veel water drinken.
Zorg voor voeding dat je echt voedt in plaats van ‘gelukkig’ maakt zoals een bak Ben & Jerry’s ijs.

6. Massage

Ontspannen en goed voor jezelf zorgen is altijd goed, maar als je je niet zo prettig voelt is het nog belangrijker. Neem daarom bijvoorbeeld een heerlijke rugmassage, vooral je onderrug kan vaak wel wat liefde gebruiken. Heb je geen man/vriend die dit even bij je kan doen? Ga dan eens naar een masseur/masseuse.
Ook kan je zelf met circelvormige bewegingen je (onder)buik masseren, dit helpt tegen pijnlijke krampen.

7. IJzer

Door het verlies van bloed kan je lichaam wel wat extra ijzer gebruiken. Voedingsmiddelen die ijzer bevatten zijn:
– groenten: spinazie, bietjes, rucola, andijvie, boerenkool en broccoli.
– fruit: dadels, vijgen, rozijnen, perziken, pruimen en abrikozen
– ei
– volkorenproducten
– appelstroop
De reden dat ik rood vlees niet noem is omdat dit ook weer stoffen bevat wat juist niet bevorderlijk is voor de menstruatie

8. Yoga tegen rugpijn

Rekken, strekken, yoga, het helpt allemaal tegen rugpijn. Daarnaast zorgt yoga ook voor de nodige ontspanning.

9. Afleiding

Soms moet je jezelf nou eenmaal even afleiden van dat rotgevoel, hormonen, moodswings en krampen. Kruip lekker op de bank met een film, ga een eind wandelen, spreek met iemand af. En even flink van je afzeiken, bij een vriendin die het wel aan kan, wil ook nog wel eens helpen.

10. Sporten

Zelf vind ik het vreselijk om te sporten als ik het liefst als hoopje ellende in bed weg wil kruipen maar het helpt écht. Door te sporten maak je gelukshormonen aan (dopamine, serotine) waardoor je je een stuk lekkerder gaat voelen. Maak het niet te bont, ga een stukje rennen/zwemmen/wandelen of doe lichte oefeningen. Jezelf helemaal kapot trainen terwijl je daar geen zin in hebt hoeft echt niet, denk vooral even vooraf: hoe belastbaar ben ik vandaag?

11. Pijnstillers?

Als je nou echt ziek, zwak, misselijk op de bank ligt met drie kruiken, een dekentje, huilbuien, terwijl alles pijn doet… Dan neem alsjeblieft een pijnstiller. Paracetamol kan, maar je hebt ook speciaal voor deze tijden in de maand pijnstillers die zich wat meer richten op die ongemakken. Als het nou écht niet gaat en je hebt hele erge klachten, ga dan ook gewoon naar de huisarts want misschien is er wel iets aan te doen of misschien is er een andere oorzaak.

12. Wees lief voor jezelf

Deze tip is het meest belangrijk, misschien moet ik hem zelf ook wat vaker opvolgen (niet alleen een weekje per maand maar gewoon altijd. Wees lief voor jezelf! Denk: hoe belastbaar ben ik? Wat kan ik wel, wat kan ik niet? En wees daar vooral heel eerlijk in! De een huppelt de hele periode in een witte strakke broek over het strand terwijl ze nergens last van heeft, een ander ligt ergens in het donkerste hoekje gewikkeld in donzen dekens met kruiken en chocola… Als je écht veel last van PMS hebt, ga dan even naar de dokter om te kijken of er oplossingen zijn. Zo ken ik mensen die echt zó chagrijnig zijn, dat ze iedereen afsnauwen en echt niets kunnen hebben. Voor die mensen is het denk ik belangrijk om de mensen die dichtbij je staan te laten weten waar jij op dat moment behoefte aan hebt (tussen: laat me met rust! en: geef me een knuffel! zit een heeeeeel groot grijs gebied namelijk).

En als je nou heeeel graag chocola eet heb ik goed nieuws voor je. lees dit artikel waarom chocola heel goed voor je is

Wat zijn jullie tips voor ongesteld zijn?
Volg Groentje Gezond ook op Facebook, Instagram en Twitter?

17 comments

Laat een reactie achter bij Natalie Reactie annuleren

CommentLuv badge