3x gezonde havermoutvariaties

Als je mij een paar maanden geleden had verteld dat ik havermoutpap heerlijk zou vinden zou ik je hebben uitgelachen. Het leek me echt gruwelijk om zoiets ‘s ochtends vroeg naar binnen te werken. Maar sinds ik de Voedselzandloper heb gelezen wil ik toch de ochtend nóg beter beginnen. Maar gewoon saai havermout met melk vind ik niet lekker. Jij wel?

Dit zijn drie combinaties die ik heerlijk vind.

havermoutontbijt

Basis

Voor 2 porties kook ik ongeveer 250 ml soja-, rijst-, of amandelmelk in een pannetje. Daar doe ik vier tot zes (ligt aan mijn honger en aan de structuur die ik wil) lepels havermoutvlokken bij. Havermoutvlokken, ben ik later achter gekomen, zijn best prijzig dus volgens mij kun je ook een goedkoop pak bij de supermarkt halen. Maar dit laat ik een tijdje koken en dan heb je de basis voor havermout. Daarna kun je combinatie A, B, of C proberen.

A) Rood fruit

Vroeg in de ochtend wil ik niet zoveel gedoe. Een bakje yoghurt of iets dergelijks vond ik super makkelijk maar ik probeer zo lactosevrij als mogelijk is te eten. (met uitzondering van kaas) vandaar dat ik blij ben met havermout. Je kan hele porties invriezen of in de koelkast bewaren zodat je niet elke ochtend je prutje hoeft te koken.

Rood fruit is een lekkere combinatie met havermout. Terwijl de havermout kookt gooi ik een half doosje zomerfruit (van de Albert Heijn of de Plus) door mijn mengel heen. De havermout kleurt meteen roze, een vrolijk begin van de dag. Ik bewaar altijd een handjevol dat ik al even heb laten ontdooien zodat het er ook nog vrolijk uit ziet als ik het op wil gaan eten.

B) Appel kaneel

Ik ben helemaal verslaafd aan kaneel. Ik doe soms een beetje kaneelpoeder in mijn thee, of door de rijstmelk (klik hier voor het recept) of over mijn fruit. Het komt misschien door de tijd van het jaar maar ik kan er niet van afblijven! Nou heb ik wel eens gelezen dat kaneel harstikke gezond is, dus bij dit havermoutpapje kun je echt even genieten van de winter.

Ik snij een halve appel, soms een hele het ligt eraan hoeveel honger ik heb, in kleine stukjes en laat deze al met de havermout meekoken. Als je liever harde stukjes appel hebt raad ik aan om het pas aan het einde toe te voegen. Naar smaak voeg ik kaneelpoeder toe en dan heb ik alweer een super simpel maar lekker ontbijtje.

 C) Chocola

Soms heb ik gewoon even behoefte aan chocola. Even genieten van het ‘donkere’ goud. Voor ik de havermout toevoeg aan de kokende melk schep ik twee eetlepels ongezoette cacaopoeder in de pan. Goed roeren en dan pas de havermout erbij. Soms breek ik een klein stukje super pure chocola (boven de 70% het liefst 80%) boven mijn schaaltje net voordat ik het op ga eten. Mmmm gesmolten chocola over je ontbijtje. En volgens de Voedselzandloper is pure chocola heel goed voor je! Op de foto heb ik er ook nog Goijj bessen aan toegevoegd, wat dit ontbijt een superfood ontbijt maakt.

Nog extra zoet nodig?

Deze drie variaties zijn alle drie al een beetje zoet, maar ben je nou écht in een hele zoete bui dan kun je een lepel honing of Maple syrup (ahorn siroop) toevoegen.

De gerechten zijn heerlijk om warm te eten (wel even blazen of af laten koelen) maar ik eet ze ook vaak koud. Wat ik over hou doe ik meestal in een bakje en dat eet ik als tussendoortje op. Het fijne van havermout is dat het gewoon super goed vult en je kan energiek je dag beginnen.

Welke variant lijkt jou het lekkerst?

5 comments

Geef een reactie

CommentLuv badge